Τα παιδιά δεν είναι φυσιολογικό να κοιτάνε τις αποταμιεύσεις τους σαν τον Σκρουτζ Μακ Ντακ,ούτε να ξοδεύουν τα ευρώ λες και είναι τζούνιορ Κροίσοι. Η σχέση τους με το χρήμα μπορεί να είναι «έξυπνη» μόνο αν είναι υγιής. Απο την Τζινα Κωνσταντοπουλου

Όταν γεννήθηκε ο Βασίλης, περίπου πριν από 7 χρόνια, ορκίστηκα ότι δεν θα του λείψει τίποτα. Αυτή η σκέψη στην πορεία με οδήγησε, μεταξύ άλλων, σε 4 παρκοκρέβατα (όσα και τα σπίτια που τον φιλοξενούσαν), τρία ποδήλατα (το ένα ξύλινο, για το οποίο επιστράτευσα ένα φίλο Γερμανό να μου το στείλει με courier), 3 καρότσια (το ένα, σε χακί τόνους και με designer υπογραφή, κόστιζε παραπάνω από ένα βασικό μισθό), ένα τζιπ με τιμή μεγαλύτερη και από δύο βασικούς μισθούς, για να μην απαριθμήσω τα ένα εκατομμύριο παιχνίδια-gadget, ρούχα και παπούτσια που έχουν παρελάσει από την ντουλάπα του και θα μπορούσαν να συντηρήσουν άνετα μια πολύτεκνη οικογένεια. Αποτέλεσμα; Πέρα από μία μικρή γεύση τού «πώς είναι να είσαι η Μαρί Σαντάλ-μαμά» και μία μεγάλη οικονομική αφαίμαξη, τίποτα απολύτως που να έχει τουλάχιστον παιδαγωγική αξία. Και το λέω με το χέρι στην καρδιά.

Όπως ήταν φυσικό, η αγαπημένη λέξη του μικρού δεν ήταν άλλη από το «θέλω», δεν έδειχνε να εκτιμάει ιδιαίτερα τα παιχνίδια του (εκτός από τα τουβλάκια με τα οποία έκανε συνέχεια διαφορετικές κατασκευές και παρεμπιπτόντως ήταν πιο φτηνά απ’ όλα) και τέλος απέκτησε μία δική του αντίληψη για το χρήμα. Μία μέρα, που πάλι μου είχε ζητήσει κάτι που αρνήθηκα να του αγοράσω με τη δικαιολογία ότι η μαμά δεν έχει χρήματα, η απάντησή του ήταν αποστομωτική: «Και πού είναι το πρόβλημα; Θα βγάλουμε από την τράπεζα». Κάπου εκείείναι που πιστεύω ότι όλοι οι λίγο-πολύ ψυλλιασμένοι γονείς αρχίζουν να σκέφτονται ότι πρέπει να αλλάξουν ρότα.

 

Show me the money

Η αλήθεια είναι ότι τα μικρά παιδιά δεν ενδιαφέρονται για το χρήμα. Καταλαβαίνουν όμως πάρα πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα πολύ χρήσιμο μέταλλο για να αποκτήσουν αυτά που θέλουν. Και μάλλον εδώ είναι που πρέπει να γίνει η αρχή του ξεκαθαρίσματος μαζί τους. Οφείλουμε να εξηγήσουμε νωρίς στα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε αυτό που θέλουμε και σε αυτό που χρειαζόμαστε. Οι επιθυμίες δεν θα εξαφανιστούν από τη ζωή μας, αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό στα μυαλουδάκια τους ότι η εξυπηρέτηση των αναγκών μας έχει προτεραιότητα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί η υγιής σχέση των παιδιών με το χρήμα έχει προεκτάσεις γενικά στην προσωπικότητά τους και στη μετέπειτα εξέλιξή τους και -κυρίως- στη συμπεριφορά τους απέναντι στο χρήμα ως ενήλικες. Είναι σημαντικό να καταλάβουν ότι τα χρήματα δεν τα αφήνει κάθε βράδυ η νεράιδα κάτω από το προσκεφάλι μας, αλλά είναι το αντίτιμο για τις ώρες που περνάει η μαμά κι ο μπαμπάς στο γραφείο και δεν πρέπει να τα ξοδεύουμε αλόγιστα. Χωρίς όμως να τους δημιουργούμε άγχος για τις δόσεις που έχουμε να πληρώσουμε (τα δελτία ειδήσεων ήδη τα τρομοκρατούν) ή να τα φορτώνουμε με ενοχές επειδή υπάρχουν παιδάκια που δεν έχουν να φάνε.

Το βασικό είναι το παιδί μαςκαι πρώτα απ'όλα εμείςνα μην υποτιμάμε και να μην υπερεκτιμάμε το χρήμα. Ο γονιός καλείται να παίξει πολλούς ρόλους στη ζωή του, έναν όμως πρέπει να αποφύγει σκόπιμα: να γίνει η τράπεζα που θα χρηματοδοτεί τα καπρίτσια του παιδιού ή θα το υποβάλλει σε μόνιμη λιτότητα μήπως και το κακομάθει. Για τους περισσότερους γονείς που ελπίζουν ότι θα αναθρέψουν «έξυπνα παιδιά σε σχέση με το χρήμα», ο ArthurBochner είναι η ζωντανή απόδειξη. Έγραψε το πρώτο του βιβλίο με θέμα το χρήμα όταν ήταν 11 ετών - φυσικά με λίγη βοήθεια από τη μαμά του Adriane G. Berg, οικονομική σύμβουλο. Σήμερα, ο Bochner είναι 25, εργάζεται ως κειμενογράφος πολιτικού λόγου, ζει στην Ουάσινγκτον και το τελευταίο βιβλίο του βρίσκεται στα βιβλιοπωλεία: TheNewTotallyAwesomeMoneyBookforkids.

 


 

Όσα πρέπει να πεις στα παιδιά για το χρήμα

«Χαρτζιλίκι σε φάκελο».Oπιο βασικός λόγος για να δίνεις χαρτζιλίκι σε ένα παιδί είναι για να το διδάξεις την έννοια του budgeting-προϋπολογισμός. Toσύστημα του φακέλου βοηθάει πολύ σε αυτό. Τα παιδιά σκέφτονται χειροπιαστά. Αυτό σημαίνει ότι αν κάτι δεν είναι στα χέρια τους, δεν είναι και στο μυαλό τους. Οι φάκελοι, λοιπόν, θα κάνουν πιο απτή τη διαδικασία του προϋπολογισμού στα μάτια των μικρών σου. Δώσε διαφορετικά ονόματα στους φακέλους, όπως «Αποταμίευση», «Παιχνίδια», «Φιλανθρωπία», «Κυλικείο». Τα παιδιά μπορούν να μοιράζουν το χαρτζιλίκι τους όπως θέλουν στους σχετικούς φακέλους.

«Είμαι διατεθειμένη να πληρώσω ένα μέρος του».Η συγκεκριμένη φράση είναι χρήσιμη όταν το παιδί σου θέλει κάτι που ξεπερνά το ποσό που ήδη είχες υπολογίσει. Αν είχες βάλει στην άκρη 50 ευρώ για αθλητικά παπούτσια και το αγγελούδι σου ονειρεύεται ένα ζευγάρι που κοστίζει τα διπλά, ε, τότε τα όριά σου είναι ξεκάθαρα. Πρότεινεστο μικρό σουνα πάρει την ευθύνη της διαφοράς. Κάτι τέτοιο καλλιεργεί στα παιδιά το αίσθημα της συμμετοχής και τους επιτρέπει να νιώσουν πώς είναι να πραγματοποιείς τις επιθυμίες σου.Τέλος, όταν επενδύουν κάποια από τα χρήματά τους στο αντικείμενο του πόθου τους, υπάρχουν και πιο πολλές πιθανότητες να το εκτιμήσουν ουσιαστικά και να το φροντίσουν περισσότερο.

«Έφερες τα χρήματά σου;»Αυτή η ερώτηση είναι πολύ χρήσιμη σε περιπτώσεις όπου τα παιδιάζητούν αυθόρμητα να τους αγοράσουμε πράγματα που βλέπουν μπροστά τους. Τα βοηθάει να συνειδητοποιήσουν ότι είναι καλό να προνοούν για τις αγορές που θέλουν να κάνουν.

«Το αυτοκίνητο χρειάζεται πλύσιμο. Θέλεις να το πλύνεις;» Ο πρωταρχικός σκοπός που ένα παιδί έχει χαρτζιλίκι δεν είναι άλλος από το να μάθει πώς να ξοδεύει, πώς να αποταμιεύει και γενικά πώς να χρησιμοποιεί τα χρήματα. Εάν θέλουν ή νιώθουν ότι χρειάζονται περισσότερα χρήματα από το χαρτζιλίκι τους, υπάρχουν επιπρόσθετοι τρόποι για να τα αποκτήσουν. Κάνοντας, ας πούμε, κάποιες από τις δουλειές του σπιτιού που ενδεχομένως δεν συνήθιζαν να αναλαμβάνουν. Με αυτό τον τρόπο θα αφομοιώσουν την ιδέα ότι εάν θέλουν περισσότερα, θα πρέπει και να δουλέψουν περισσότερο.

«Βοήθησέ με να υπολογίσω τους λογαριασμούς». Με μία τέτοια προσέγγιση βοηθάς το παιδί σου σε πολλά επίπεδα. Πέρα από το γεγονός ότι τουπροσφέρεις μία reallifeαφορμήγια να εξασκήσει τις βασικές μαθηματικές τουγνώσεις, επίσης το προτρέπεις να συνειδητοποιήσει τα κόστη ζωής, ώστε να εκτιμήσει στη συνέχεια ακόμα περισσότερο αυτό που τουπροσφέρεται.

«Νομίζω ότι μου δώσατε λάθος ρέστα».Δώσε στα παιδιά σου την ευκαιρία να σε ακούν να λες στους ταμίες ή στους σερβιτόρους ότι τα ρέστα που σου έδωσαν δεν ήταν τα σωστά. Όταν σουδίνουν λιγότερα, περνάς στα παιδιά το μήνυμα να προστατεύουν τον εαυτό τους και τα οικονομικά τους. Όταν λαμβάνεις περισσότερα, τα λόγια σου τους επικοινωνούν την αξία της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας αναφορικά με το χρήμα.

«Το βάζο με τις οικονομίες μας για φιλανθρωπικό σκοπό είναι γεμάτο. Πού θα προσφέρουμε τα χρήματα αυτή τη φορά;»Δίδαξέ τους τη συνήθεια της φιλανθρωπίας με το να συνεισφέρουν και τα ίδια, προσφέροντας τον οβολό τους σε έναν κουμπαρά, κάθε φορά που παίρνουν χαρτζιλίκι. Βάλτε έναν οικογενειακό στόχο, π.χ. να συγκεντρώσετε ένα συγκεκριμένο ποσό ορίζοντας ταυτόχρονα και ένα πολύ συγκεκριμένο deadline. Παρακολουθήστε το γυάλινο-ιδανικά- βάζο να γεμίζει και αποφασίστε μετά όλοι μαζί πού θα δωρίσετε τα χρήματά σας. Δώσε στα παιδιά σου τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε τόσο σημαντικές αποφάσεις.

«Ουάου, βρήκα ένα λεπτό!» Τα χρήματα έρχονται σε μας με πολλούς τρόπους, σε χρόνο και τόπο που δεν το περιμένουμε. Το να βρίσκεις ένα νόμισμα στο έδαφος είναι ένα σημάδι ότι το σύμπαν είναι ενεργό και παρέχει χρήματα σε αυτούς που είναι ανοιχτοί στο να τα δεχτούν. Δείξε και φραστικά την ευγνωμοσύνη σου για το εύρημά σου, ώστε αυτό το θετικό μήνυμα να είναι ξεκάθαρο και για τα παιδιά σου.

«Ακούγεσαι σαν να έχεις οικονομικό πρόβλημα. Τι μπορείς να κάνεις γι’ αυτό;» Αυτό που καταλαβαίνουν τα παιδιά με μία τέτοια προσέγγιση είναι ότι το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουνείναι δικό τους. Πληροφορούνται ότι θα είσαι ένας υποστηρικτικός ακροατής, αλλά όχι ένας διασώστης. Με αυτό το στυλ επικοινωνίας, υπενθυμίζεις επίσης στον εαυτό σου ότι υπάρχουν στιγμές όπου το να επιτρέπεις σε ένα παιδί να βιώσει την εμπειρία των συνεπειών των πράξεών του και των επιλογών του, είναι ο καλύτερος τρόπος που υπάρχει για να τους μάθεις τη ζωή.

«Δεν χρειάζεται να περιμένεις μέχρι να μεγαλώσεις». Όπως ενδιαφερόμαστε για τη μόρφωση, την κοινωνικήπαιδεία και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους, εξίσου σημαντικό είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να μη μείνουν οικονομικά αναλφάβητα. Αν διακρίνεις ότι έχουν επιχειρηματικές ικανότητες (π.χ. φτιάχνουν κοσμηματάκια και τα πουλούν), βοήθησέ τα να ενισχύσουν αυτό το ταλέντο τους. Δίδαξέ τους την αποταμίευση και τις τραπεζικές συναλλαγές, αφήνοντάς τα να διαχειριστούν το προσωπικό τους βιβλιάριο με συμβολικές καταθέσεις –π.χ. από τα κάλαντα. Τα οικονομικά δεν είναι τόσο πολύπλοκα για τον παιδικό νου όσο πιστεύουμε, αρκεί να μπούμε στη διαδικασία να τους τα εξηγήσουμε.

 


 

10 βασικές ανάγκες των παιδιών που δεν κοστίζουν

1. Αγάπη: Τίποτα πιο σημαντικό. Όταν τα παιδιά νιώθουν ότι τα αγαπούν, αποκτούν αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση και τη δυνατότητα να αγαπούν επίσης τους άλλους.

2. Χρόνο / Προσοχή: Χρειάζονται ποιοτικό, αλλά και ποσοτικό χρόνο με τους δικούς τους. Ο προσωπικός χρόνος που θα μοιραστείς με ένα παιδί δεν κοστίζει τίποτα, ενώ αποτελεί βιταμίνη για την ισορροπημένη ανάπτυξή του.

3. Eνθάρρυνση / Επιβεβαίωση:Μερικές φορές, μία απλή λέξη που εκφράζει την εκτίμησή μας στο παιδί μπορεί να αλλάξει ολόκληρη τη ζωή του. Δώσε στα παιδιά σου να καταλάβουν ότι είσαι περήφανη γι’ αυτά. Βάλε στη μαύρη λίστα λέξεις που θα κόψουν τα φτερά τους.

4. Σταθερότητα: Ένα σπίτι που πατάει σε γερά θεμέλια γίνεται η βάση πάνω στην οποία τα παιδιά θα χτίσουν την υπόλοιπη ζωή τους. Έχουν ανάγκη να γνωρίζουν τη θέση τους στην οικογένεια, ποιον πρέπει να εμπιστεύονται και ποιος θα είναι πάντα εκεί γι’ αυτά. Καλό είναι να μημεταβάλλονται αυτές τις σταθερές.

5. Ευκαιρίες: Ένα παράθυρο ανοιχτό σε νέες εμπειρίες, ώστε να ανακαλύψουν πράγματα που απολαμβάνουν και στα οποία έχουν ταλέντο. Επίσης, είναι σημαντικό να τους δίνεται η ευκαιρία να αναπτύσσουν τα ενδιαφέροντά τους (εκπαίδευση, δραστηριότητες, φαγητό, φίλοι).

6. Πειθαρχία: Είναι αναγκαίοτα παιδιά να μάθουν να είναι πειθαρχημένα σε πολλά κεφάλαια της ζωής τους: σωστή συμπεριφορά, κοινωνικές σχέσεις, αποτελεσματικότητα στόχων, επίτευξη των ονείρων τους.

7. Ένα καλό γέλιο: Κατά μέσο όρο, ένα παιδί γελάει 200 φορές την ημέρα, ενώ οι ενήλικοι μόλις 15-18. Το γέλιο είναι θρεπτικό για τη νοητική και σωματική υγεία ενός παιδιού. Ενθάρρυνε τα χαχανητά τους με ανέκδοτα και αστείες ιστορίες και επωφελήσου κι εσύ από αυτό το -δωρεάν- ξέσπασμα χαράς.

8. Γίνε η αιώρα του: Σκέφτεσαι κάτι καλύτερο για να διαβάσετε ένα βιβλίο, να του πεις ένα παραμύθι ή να κάνετε μια ωραία κουβέντα;

9. Κατανόηση: Τα παιδιά είναι παιδιά. Γι’ αυτό έχουν τόσο πολλή πλάκα και ανάγκη την υπομονή μας. Άφησέ τους χώρο να πειραματιστούν, να εξερευνήσουν και να κάνουν τα δικά τους λάθη.

10. Αγκαλιές και φιλιά: Όσο πιο πολλά και όσο πιο συχνά, για ευνόητους λόγους.

Δημοφιλέστερα άρθρα

  1. Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις
  2. Πώς ήταν η Cindy Crawford όταν ήταν στην ηλικία της κόρης της, Kaia; Πώς ήταν η Cindy Crawford όταν ήταν στην ηλικία της κόρης της, Kaia;
  3. Φθινόπωρο/Χειμώνας 2017 | Οι ωραιότερες τσάντες της σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2017 | Οι ωραιότερες τσάντες της σεζόν
  4. Χειμώνας 2018: Έτσι συνδυάζεται το μάξι φόρεμα τώρα Χειμώνας 2018: Έτσι συνδυάζεται το μάξι φόρεμα τώρα
  5. To outfit με λίγα κομμάτια που η Sienna Miller φορά και ξανά φορά To outfit με λίγα κομμάτια που η Sienna Miller φορά και ξανά φορά
  6. Η οργάνωση ξεκινά από το σπίτι | Δέκα βήματα για να το πετύχεις Η οργάνωση ξεκινά από το σπίτι | Δέκα βήματα για να το πετύχεις
  7. H βασίλισσα Letizia λέει "ναι" στο φλοράλ το χειμώνα H βασίλισσα Letizia λέει "ναι" στο φλοράλ το χειμώνα
  8. Αυτό το παλτό είναι το fashion κομμάτι που βλέπουμε παντού στο Instagram Αυτό το παλτό είναι το fashion κομμάτι που βλέπουμε παντού στο Instagram
  9. O Karl Lagerfeld σχεδίασε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Claridge's O Karl Lagerfeld σχεδίασε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Claridge's
  10. Η Kate Middleton φόρεσε το κολιέ από πέρλες της βασίλισσας που είχε φορέσει και η Diana Η Kate Middleton φόρεσε το κολιέ από πέρλες της βασίλισσας που είχε φορέσει και η Diana
  11. H Michelle Dockery έκανε τον ωραιότερο συνδυασμό χρωμάτων που είδαμε τελευταία H Michelle Dockery έκανε τον ωραιότερο συνδυασμό χρωμάτων που είδαμε τελευταία
  12. After work: 5 τρόποι για να χαλαρώσεις άμεσα μετά τη δουλειά After work: 5 τρόποι για να χαλαρώσεις άμεσα μετά τη δουλειά
  13. Victoria's Secret Fashion Show '17: Όλα όσα συνέβησαν στη λαμπερή βραδιά Victoria's Secret Fashion Show '17: Όλα όσα συνέβησαν στη λαμπερή βραδιά
  14. Katy Perry-Gigi Hadid: Γιατί δε θα συμμετάσχουν στο show της Victoria's Secret; Katy Perry-Gigi Hadid: Γιατί δε θα συμμετάσχουν στο show της Victoria's Secret;

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>