Ξέχνα το νοίκι, τους άντρες, την κρίση και την ανεργία. Σήμερα ο πονοκέφαλος της σύγχρονης τριαντάρας είναι μια μαμά που θέλει να ντύνεται -και να ζει- όπως η κόρη της. Απο τη Μελίνα Σπαθάρη
Φανταζόσουν ποτέ πόση ζημιά θα έκανε στο κοινό της η Λίλι Άλεν; «Tα ρούχα μου απευθύνονται σε όλες τις γυναίκες», είχε πετάξει σε έναν ρεπόρτερ στο λανσάρισμα της συλλογής της, και την άστοχη εκείνη δήλωση δεν την πήραν τοις μετρητοίς μόνο οι φαν της. Την πίστεψαν και οι μαμάδες τους. Και μέσα σε τρία χρόνια γέμισε η Σκουφά πενηνταπεντάρες με φουστανάκια πάνω από το γόνατο σε γραμμή Α, με Ugg ροζ μπότες και skinny τζιν, με κοκαλάκια και λιπγκλός. Με μαμάδες που θέλουν να μοιάζουν, να ντύνονται και να φέρονται όπως οι κόρες τους. Άλλο πράγμα είναι να σε αντιγράφει η φίλη που έχει ίδια ηλικία με σένα κι άλλο, πολύ διαφορετικό, όταν αυτή που σε αντιγράφει είναι η μαμά σου. Τότε δεν μιλάμε απλώς για σπάσιμο, αλλά για κλοπή ταυτότητας.

Εύκολο να ακολουθήσεις τη διαδρομή σκέψης της: Γυρίζει από τη δουλειά, σε παίρνει τηλέφωνο και σου λέει «δεν πεταγόμαστε το απόγευμα να δούμε καμιά βιτρίνα;» και την ώρα που βγάζει το ταγέρ, η ματιά της πιάνει στον καθρέφτη τους τρικέφαλούς της. «Μια χαρά», σκέφτεται, «έπιασαν τόπο τρεις σεζόν στο Holmes. Άμα με ξαναδείτε με ριχτό, να μη με λένε Αντιγόνη. Kαλύτερη είναι δηλαδή η Μαντόνα που τα πέταξε όλα έξω; Και μου ρίχνει κι ένα χρόνο». Αυτό ήταν. Στη βόλτα σας στα μαγαζιά η μαμά τρώει κόλλημα με τα Η&Μ, στέκεται ώρες και χαζεύει στο Αccessorize, μέχρι και στο Bershka θέλει να δοκιμάσει φουστάνι… Και στο εξής, η ντουλάπα σου θα δέχεται τακτικές ληστρικές επιθέσεις. Τη μια θα λείπει ένα μεταλλιζέ τοπ -«σόρι, χρυσό μου, είχα εκείνη τη συνάντηση στου Ρόταρι και ήθελα κάτι πιο φρέσκο»-, την άλλη θα λείπουν τα ολοκαίνουργια ankle boots - «θα σου πάρω καινούργια, είχα εκείνο το εταιρικό στο Ιsland και πώς να πήγαινα, με τις γόβες;». «Ναι, μαμά, με τις γόβες», θα έπρεπε να της απαντήσεις. «Αυτές είναι για την ηλικία σου, αυτές φοράνε οι μαμάδες από τότε που τις έκανε ο Θεός». Αλλά η glam mama δεν έχει το θεό της.

Ντύσε και τη μαμά σου

Ρωτάς πώς το 'παθε αυτό η μαμά; Πάντως όχι μόνη της. Εκεί έξω υπάρχει μια ολόκληρη κουστωδία ειδικών που πληρώνεται για να την απελευθερώσει από το ταμπού της ηλικίας. Άνοιξε απόγευμα τηλεόραση και δες: Εκπομπές τύπου «Άσε το στυλίστα να σου αλλάξει τα φώτα», «Θα φορέσω ό,τι μ’ αρέσει» ή «Πώς θα δείχνεις καλά γυμνή» και γενικά με θέμα έναν δήθεν ειδικό που μεταμορφώνει middle class κυριούλες σε born again παιδούλες, βομβαρδίζουν την Ελληνίδα μεσήλικη μητέρα με μηνύματα στυλιστικής αντιγήρανσης και επιχειρούν να τη μυήσουν σε ένα νέο lifestyle «γιατί το αξίζει». Έχουν δει πόσο προσοδοφόρο είναι το σχήμα «μάνες και κόρες για shopping μαζί» και προωθούν με σύστημα την ιδέα ότι όλοι μπορούμε να φορέσουμε τα πάντα, άντρες, γυναίκες, έφηβοι και υπερήλικες, πλούσιοι και φτωχοί, από τη Δύση και την Ανατολή. Η Μαντόνα, πενήντα χρονών γυναίκα, φτιάχνει ρούχα για τα H&M και οι πιτσιρίκες κάνουν ουρά να τα αγοράσουν. Η Τζέιντ Τζάγκερ φωτογραφίζεται με τις έφηβες κόρες της, ώστε να δείχνουν όλες αδελφές -ίδιο στήσιμο, ίδιο στυλ- και η Ντέμι Μουρ επίσης, plus ότι είναι με άντρα που κανονικά θα έπρεπε να έχει παντρευτεί την κόρη της. Ωστόσο, δεν ράβονται μόνο οι μαμάδες από το ίδιο τόπι ύφασμα με τις κόρες τους. Μέχρι και οι εγγονές φοράνε τα ίδια στις mini me βερσιόν τους. Έχεις δει στα κοσμικά τις Αλέγκρες και τις Φιλίππες, τα πιτσιρίκια των μεγάλων οικογενειών; Ρέπλικες της μαμάς τους, με παιδικά Burberry, Armani Junior, Gucci Κids.

Κι εδώ αρχίζει το πρόβλημα. Κάθε γενιά προσπαθεί να διαχωρίσει τον εαυτό της από τις προηγούμενες, επινοώντας νέα γλώσσα, κουλτούρα, ρούχα, στυλ, βάδισμα, θα σου πει ο κάθε ψυχολόγος. Αν δεν επιτρέψεις σε μια γενιά να διαφοροποιηθεί, θα θυμώσει, θα μπερδευτεί. Οι νέοι άνθρωποι δεν θέλουν παρείσακτους στον κόσμο τους, που να φοράνε τα σκισμένα τζιν τους. Το να μάθουν να ξεχωρίζουν ψυχολογικά από τους γονείς τους είναι ένα υγιές και απαραίτητο βήμα στο να δημιουργήσουν τη δική τους προσωπικότητα. Δεν θέλουν μαμάδες με στυλιστικές εμμονές, τις θέλουν να ψήνουν κέικ και να παίζουν χαρτιά με συνομήλικές τους. Μια μαμά-νάρκισσος όμως συχνά δεν αντιλαμβάνεται πως οι απόπειρες της κόρης να φτιάξει μια δική της γκαρνταρόμπα είναι ουσιαστικά μια δήλωση αυτονομίας. Η δική της αυτοεπιβεβαίωση εξαρτάται από το σαμποτάζ στην κόρη. Μόνο μέσα από αυτό το ανταγωνιστικό παιχνίδι αντιλαμβάνεται τη δική της ταυτότητα στην κρίσιμη φάση της μέσης ηλικίας: «Έλα, βάλε κάτι πιο σοφιστικέ, πιο κλασικό, κάτι που να σε κάνει να δείχνεις γυναίκα». Έτσι και φορέσεις ό,τι σου προτείνει, θα βαρεθείς να ακούς τον περίγυρο να λέει «σαν αδελφές φαίνεστε μάνα και κόρη, μπράβο βρε Αντιγόνη».

Η age-orexic γενιά

Αλλά, ό,τι και να κάνεις, τα 50 δεν είναι τα νέα τριάντα. Δεν είναι καν τα νέα 40. Μια ρεαλιστική και απροκατάληπτη ματιά και στις πλέον αφοσιωμένες age-orexic γυναίκες του κύκλου σου θα σου αποκαλύψει πως, απλώς, τα 50 είναι τα νέα 50. Και η εμμονή με την αντιγήρανση παλιά όσο και η ανθρωπότητα τα τελευταία χρόνια μοιράζει μαζί με τις υποσχέσεις για αιώνια νεότητα, ύποπτα παραφαρμακευτικά και ορμονικές θεραπείες που ήδη έχουν ενοχοποιηθεί για δεκάδες διαταραχές. Η Αμερικανική Ακαδημία Αντιγήρανσης επιχειρεί με ετήσια συνέδρια, σεμινάρια και πλασιέ να κάνει mainstream την ιδέα ότι το γήρας είναι μια «κατάσταση» που διορθώνεται με την κατάλληλη «θεραπεία». Το κοινό της; Η μαμά σου. Η οποία διαμαρτύρεται γιατί δεν μπορεί να φορέσει τα glasto dress της Kέιτ Μος. Κάποιος δεν θα βρεθεί να της πει: «Μα, εννοείται, κυρία μου, δεν φτιάχτηκαν για σένα».

Ας μην τα ρίχνουμε όμως όλα στα διαπλεκόμενα των stylist, των πλαστικών και των βιοτεχνών. Η γενιά των όψιμων baby boomers και των πρώτων Gen X, δηλαδή η γενιά της μαμάς, έχει δει πόσο άσχημα γέρασαν οι προηγούμενες μαμάδες και θέλει για τον εαυτό της ένα καλύτερο σενάριο. Δεν είναι τόσο κακό αυτό. Άλλωστε οι περισσότερες οφείλουν να το κάνουν αν δεν θέλουν να απολυθούν, εφόσον έχουν να ανταγωνιστούν πολύ νεότερες συναδέλφους που μπαίνουν τώρα στην αγορά εργασίας. Πρέπει να δείχνουν φρέσκιες και νέες, αν θέλουν να κρατήσουν τη δουλειά, ή αν θέλουν να βρουν νέο σύντροφο μετά το διαζύγιο στα 45. Αλλά ας μην αγχώνεται η μαμά. Ας σκεφτεί πως αν δεν είχε κόρη αλλά μόνο γιο, δεν θα είχε ιδέα τι θα 'πρεπε και τι δεν θα 'πρεπε ποτέ να φορά. Ή μήπως τότε θα αντέγραφε τη νύφη της;

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>