H δυσπιστία με την οποία αντιμετωπίζουμε τις πρωταγωνίστριες των ολοένα και αυξανόμενων φιλανθρωπικών γκαλά, αλλά και τις όλο και περισσότερες διασημότητες που υιοθετούν κάποια κοινωνική δράση, είναι ένα φυσιολογικό αντανακλαστικό, που όμως ίσως να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Απο τον Μιχαλη Πετροπουλο

«Καλή πράξη δεν είναι να πετάς ένα κόκαλο στο σκύλο, αλλά να μοιράζεσαι μαζί του το δικό σου φαγητό». Λίγες μέρες πριν από τη σύσκεψη του διοικητικού συμβουλίου φιλανθρωπικής οργάνωσης με ιδιαίτερη ευαισθησία στο ζήτημα των παιδιών με ειδικές ικανότητες, φίλος προτείνει σε ένα από τα μέλη του μια ιδέα για το χορό που σχεδιάζουν: «Γιατί δεν φιλοξενείτε σε καθένα από τα τραπέζια ως επίτιμους καλεσμένους τα παιδιά που τόσο έχετε βοηθήσει; Σίγουρα οι κυρίες που έχουν διαθέσει τόσο χρόνο και κόπο γι’ αυτά τα παιδιά θα θέλουν να τα ευχαριστήσουν, και η εκδήλωση δεν θα είναι ένα απλό κοσμικό γεγονός, όπως τόσα άλλα, αλλά μια βραδιά που θα δώσει χαρά στους άμεσα ενδιαφερόμενους». Η απάντηση: «Έχεις τρελαθεί; Τα μέλη του συμβουλίου θα πάθουν συγκοπή αν τους προτείνω κάτι τέτοιο. Άσε που θα νομίσουν ότι τρελάθηκα!» «Μα αν δεν θέλουν να έρθουν σε επαφή με τα παιδιά, για ποιο λόγο είναι μέλη του σωματείου;». Η ερώτηση έμεινε χωρίς απάντηση. Αν όμως μια εικόνα λέει χίλιες λέξεις, τότε το ύφος του μέλους του διοικητικού συμβουλίου αποκάλυπτε τα πάντα.

 

 

Haute philanthropy

Ο ψόγος είναι τόσο παλιός και τόσο κλισέ όσο και το φαινόμενο. Κάθε φορά που τα μάτια μας έρχονται αντιμέτωπα με τα λαμπερά, άψογα μακιγιαρισμένα πρόσωπα των κυριών που πρωταγωνιστούν στους ολοένα και αυξανόμενους φιλανθρωπικούς χορούς -και στις πολυποίκιλες παρόμοιες εκδηλώσεις-, κάθε φορά που θαυμάζουμε τα φορέματα των οίκων υψηλής ραπτικής που φορούν ή θαμπωνόμαστε από τα λαμπερά τους κοσμήματα, απλά αμφιβάλλουμε για τη γνησιότητα των προθέσεών τους. Τι σχέση μπορεί να έχουν οι ανάγκες των κακοποιημένων, των καρκινοπαθών και των αυτιστικών παιδιών με την επίδειξη πλούτου, τις γαστρονομικές λιχουδιές του catering και την αγωνία μήπως κάποια κυρία εμφανιστεί φορώντας το ίδιο φόρεμα με μια άλλη;

Την ίδια στιγμή, όπου και να στραφούμε μια διασημότητα διεκδικεί την προσοχή μας, είτε πρόκειται για την καμπάνια κατά του καρκίνου του μαστού είτε για τις διατροφικές διαταραχές ή τη μεσογειακή αναιμία. Κάθε φιλανθρωπικός σύλλογος ή ανάλογη οργάνωση μοιάζει να έχει υιοθετηθεί από κάποιον celebrity, να έχει το πρόσωπό του στο καταστατικό. Οι πιο καχύποπτοι υποστηρίζουν ότι αυτό είναι περισσότερο στρατηγική κίνηση καριέρας παρά δείγμα κοινωνικής ευαισθησίας. Οι μάρκετινγκ κανόνες της show-business θέλουν τα αστέρια να χρησιμοποιούν τη φήμη και την επιρροή τους για κοινωφελείς σκοπούς. Δεν είναι όμως όλες οι περιπτώσεις όπως της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, που όταν ξεκίνησε να συγκεντρώνει χρήματα για τον αγώνα κατά του AIDS στη δεκαετία του ‘80 δυσκολευόταν πολύ να βρει υποστηρικτές, καθώς ελάχιστοι ήθελαν να συνδέσουν το όνομά τους με την τότε αποκαλούμενη «νόσο των ομοφυλοφίλων» και μεγάλο μέρος του συντηρητικού κοινού δεν ήθελε καν να ξέρει.

 

Σήμερα είναι οι εγκέφαλοι των γραφείων Public Relations που διαλέγουν τη φιλανθρωπική δράση της κάθε διασημότητας, ώστε να ταιριάζει στο προφίλ της και να βελτιώνει τη δημόσια εικόνα της. Είναι χαρακτηριστική η σκηνή στην ταινία Bruno, όπου ο Σάσα Μπάρον Κοέν, ως εθισμένος στη δημοσιότητα Μπρούνο, επισκέπτεται σχετικό γραφείο για να ακούσει τις προτάσεις του για το κατάλληλο charity, με τη λίστα επιλογών να παρατίθεται με μνημειώδη κυνικότητα από τις πρόθυμες μάνατζερ. Ο Παρθενώνας της συγκεκριμένης στρατηγικής βέβαια είναι η περίπτωση της Αντζελίνα Τζολί. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν η μάλλον διαταραγμένη bisexual σταρ που είχε κλείσει δύο σπίτια (αυτό της Λόρα Ντερν του Μπίλι Μπομπ Θόρτον και εκείνο της Τζένιφερ Άνιστον και του Μπραντ Πιτ). Χρειάστηκαν περίπου τρία χρόνια για να ανατραπεί πλήρως η αρνητική δημόσια εικόνα της και να αντικατασταθεί από αυτή της πρέσβειρας καλής θέλησης που προτρέπει τον κόσμο από τηλεοράσεως να προσφέρει χρήματα για τους σεισμοπαθείς του Πακιστάν. Αν όμως η Τζολί είχε ανάγκη από αυτή τη μεταμόρφωση, που της υπέδειξε κάποιος δαιμόνιος public image manager, την ίδια στιγμή πρόσφερε πραγματικά το χρόνο και τα χρήματά της σε δεκάδες ευαγείς σκοπούς με αφοσίωση και συνέπεια. Και πλέον, όταν μιλάει, υπάρχουν πολλοί που την ακούν και ακολουθούν το παράδειγμά της προσφέροντας χρηματική και κάθε είδους βοήθεια εκεί που χρειάζεται. Οι ενέργειες και οι σημαντικές δωρεές της σε οργανώσεις όπως οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα έφεραν εκείνη και τον Μπραντ Πιτ στην κορυφή της λίστας με τους πλέον φιλάνθρωπους αστέρες του Χόλιγουντ. Οι κυνικοί θα υποστηρίξουν πως οι μεγάλες χρηματικές προσφορές των αστέρων ισοδυναμούν με ανάλογες ελαφρύνσεις στη φορολογία τους. Αυτό ισχύει παντού, την ίδια στιγμή όμως τα χρήματα που προσφέρονται εξυπηρετούν το σημαντικό σκοπό τους.

Δεν είναι λίγες οι φορές που η ενασχόληση προκύπτει λόγω προσωπικού ενδιαφέροντος: Η Τζένι ΜακΚάρθι, που έχει έναν αυτιστικό γιο, ασχολείται με οργανώσεις που βοηθούν αυτά τα παιδιά και τους γονείς τους. Η Μπρουκ Σιλντς έχει αναλάβει δράση στην ενημέρωση για την επιλόχειο κατάθλιψη με την οποία ήρθε και η ίδια αντιμέτωπη, ενώ η Κριστίνα Απλγκέιτ πρωτοστατεί στη μάχη κατά του καρκίνου του μαστού, έχοντας πρώτα δώσει το δικό της αγώνα κατά της νόσου. Στην Ελλάδα η ΑΝΑΣΑ είναι μια κίνηση που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία της ηθοποιού Ζέτας Δούκα με σκοπό την αντιμετώπιση Διαταραχών Πρόσληψης Τροφής, ένα πρόβλημα που ταλαιπώρησε την ίδια την ηθοποιό.

 

Όσο για τις φιλάνθρωπες κυρίες;

«Ναι, είναι αλήθεια ότι πολλές φορές, εκτός από ενδιαφέρον για το σκοπό, υπάρχει και διάθεση για προσωπική προβολή, ανία και ανάγκη εξιλέωσης για την υπέρμετρη ευημερία», λέει μέλος διοικητικού συμβουλίου γνωστού φιλανθρωπικού συλλόγου. «Τίποτα απ' όλα αυτά όμως δεν έχει σημασία. Η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος είναι γεμάτος από κάθε είδους δυστυχία, ασθένεια και πόνο και δυστυχώς οι πιο πολλοί από εμάς προτιμούμε να αποστρέφουμε το βλέμμα. Καθεμία από αυτές τις οργανώσεις, τις ΜΚΟ, και τα σωματεία υφίστανται γιατί υπάρχει πίσω τους και μία επείγουσα ανάγκη που δεν μπορεί να καλυφθεί με άλλο τρόπο. Και ας μην είμαστε αφελείς, όλες έχουν ανάγκη από χρήματα, τα οποία δεν εισρέουν εύκολα στα ταμεία τους, όσο κι αν τα μέλη εξασφαλίζουν διάφορες γενναιόδωρες εισφορές. Οι ανάγκες είναι πολλές και το «κοινό» στο οποίο απευθυνόμαστε όλοι παραμένει το ίδιο. Αυτό λοιπόν που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει κενόδοξο, στην πραγματικότητα επιτελεί ευγενή σκοπό».

Γιατί το έργο των συλλόγων στους οποίους πρωτοστατούν οι κυρίες της ελίτ μόνο αμελητέο δεν είναι. Συνεχίζοντας την παράδοση των εθνικών ευεργετών που δημιούργησαν όσα το φτωχό ελληνικό κράτος δεν μπορούσε να παρέχει το ίδιο στους πολίτες του, κλείνουν τις ανοιχτές πληγές του συστήματος κοινωνικής περίθαλψης που εξακολουθούν να μην επουλώνονται από το κράτος. Όπως η πολυσχιδής δράση της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας και Αποκαταστάσεως Αναπήρων Παίδων ΕΛΕΠΑΠ που έχει φροντίσει μέχρι σήμερα περισσότερα από εκατό χιλιάδες παιδιά χρηματοδοτώντας προγράμματα αποκατάστασης, ψυχολογικής υποστήριξης και εκπαίδευσης. Ή το έργο του συλλόγου Ελπίδα με τη δημιουργία της Μονάδας Μεταμόσχευσης Μυελού των Οστών (ΜΜΜΟ) του Ξενώνα που φιλοξενεί τα παιδιά και τους γονείς τους και η δημιουργία του Α' Παιδιατρικού Ογκολογικού Νοσοκομείου για την αντιμετώπιση όλων των μορφών παιδικού καρκίνου. Η δράση δεν περιορίζεται μόνο στον τομέα της υγείας. Ο σύλλογος Ελίζα ιδρύθηκε μόλις πριν από δύο χρόνια και ήδη κατάφερε να εγκαινιάσει σε συνεργασία με τα χωριά SOS έναν ξενώνα για κακοποιημένα παιδιά. Την ίδια στιγμή είναι χαρακτηριστικό ότι η Μάκιστος, το πρώτο χωριό της Ηλείας που ξαναγεννήθηκε και ανεγέρθη μέσα από τις στάχτες, μετά τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, ανοικοδομήθηκε χάρη σε ιδιωτική πρωτοβουλία που εξασφάλισε την ανέγερση και την ανακατασκευή 70 κατοικιών και 2 εκκλησιών, καθώς και τη διαμόρφωση της πλατείας του χωριού.

Οι κυρίες με τα κοσμήματα και τις δεξιώσεις καταφέρνουν λοιπόν πάντα να επιτύχουν το σκοπό τους. Ίσως, αντί να τις υποπτευόμαστε, θα ήταν καλύτερο να ευχόμαστε να ήταν κι άλλες. Ούτε αυτό όμως θα ήταν αρκετό. Χρειάζεται η κινητοποίηση του μεγαλύτερου μέρους της κοινωνίας. Θυμάμαι μια έντυπη καταχώριση σε βρετανικό έντυπο με στόχο τη συγκέντρωση τροφίμων για μια μαστιζόμενη από λοιμό περιοχή του Τρίτου Κόσμου που απεικόνιζε ένα αποσκελετωμένο από την πείνα βρέφος. «Λυπούμαστε αν σας στεναχωρούμε», έγραφε κάτω από τη φωτογραφία, «αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος να σας επιστήσουμε την προσοχή από το να σας ραγίσουμε την καρδιά». Αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος των διασημοτήτων και η μεγάλη τους χρησιμότητα: Να τραβούν την προσοχή και το ενδιαφέρον του κοινού σε ζητήματα που αλλιώς θα διέφευγαν της αντίληψής του. Ναι, το ότι η Βίκυ Καγιά πρωταγωνιστεί στην καμπάνια κατά του καρκίνου του μαστού κάνει πολύ περισσότερα νεαρά κορίτσια να ενδιαφερθούν και να μάθουν για τη νόσο. Και προκειμένου η οικονομική ελίτ να προσφέρει τις αδρές εισφορές που είναι τόσο απαραίτητες, χρειάζεται η βιτρίνα του φιλανθρωπικού γκαλά, το δόλωμα της συνάντησης με σημαντικά πρόσωπα, το δόλωμα της κοσμικότητας και της προβολής. Αυτό που ενδιαφέρει ωστόσο είναι το αποτέλεσμα: Το να συγκεντρώνονται οι απαραίτητοι πόροι για τις διάφορες δράσεις. Και αν προκειμένου να επιτευχθεί αυτό κολακεύεται και η ματαιοδοξία ορισμένων, μικρό το κακό.

Δημοφιλέστερα άρθρα

  1. Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις
  2. Πώς ήταν η Cindy Crawford όταν ήταν στην ηλικία της κόρης της, Kaia; Πώς ήταν η Cindy Crawford όταν ήταν στην ηλικία της κόρης της, Kaia;
  3. Φθινόπωρο/Χειμώνας 2017 | Οι ωραιότερες τσάντες της σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2017 | Οι ωραιότερες τσάντες της σεζόν
  4. Χειμώνας 2018: Έτσι συνδυάζεται το μάξι φόρεμα τώρα Χειμώνας 2018: Έτσι συνδυάζεται το μάξι φόρεμα τώρα
  5. To outfit με λίγα κομμάτια που η Sienna Miller φορά και ξανά φορά To outfit με λίγα κομμάτια που η Sienna Miller φορά και ξανά φορά
  6. Η οργάνωση ξεκινά από το σπίτι | Δέκα βήματα για να το πετύχεις Η οργάνωση ξεκινά από το σπίτι | Δέκα βήματα για να το πετύχεις
  7. H βασίλισσα Letizia λέει "ναι" στο φλοράλ το χειμώνα H βασίλισσα Letizia λέει "ναι" στο φλοράλ το χειμώνα
  8. Αυτό το παλτό είναι το fashion κομμάτι που βλέπουμε παντού στο Instagram Αυτό το παλτό είναι το fashion κομμάτι που βλέπουμε παντού στο Instagram
  9. O Karl Lagerfeld σχεδίασε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Claridge's O Karl Lagerfeld σχεδίασε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Claridge's
  10. Η Kate Middleton φόρεσε το κολιέ από πέρλες της βασίλισσας που είχε φορέσει και η Diana Η Kate Middleton φόρεσε το κολιέ από πέρλες της βασίλισσας που είχε φορέσει και η Diana
  11. H Michelle Dockery έκανε τον ωραιότερο συνδυασμό χρωμάτων που είδαμε τελευταία H Michelle Dockery έκανε τον ωραιότερο συνδυασμό χρωμάτων που είδαμε τελευταία
  12. After work: 5 τρόποι για να χαλαρώσεις άμεσα μετά τη δουλειά After work: 5 τρόποι για να χαλαρώσεις άμεσα μετά τη δουλειά
  13. Victoria's Secret Fashion Show '17: Όλα όσα συνέβησαν στη λαμπερή βραδιά Victoria's Secret Fashion Show '17: Όλα όσα συνέβησαν στη λαμπερή βραδιά
  14. Katy Perry-Gigi Hadid: Γιατί δε θα συμμετάσχουν στο show της Victoria's Secret; Katy Perry-Gigi Hadid: Γιατί δε θα συμμετάσχουν στο show της Victoria's Secret;

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>