Πώς μπορώ να φροντίζω την υγιεινή των ποδιών μου; Η ποδολογία μας μαθαίνει πώς πρέπει να φερόμαστε σε ένα από τα πιο σημαντικά μέρη του σώματός μας, λίγο πριν γλιστρήσουν μέσα στα καλοκαιρινά Manolos μας. Απο τη Νέλλη Καλαμαρά

Τα πόδια μας ταλαιπωρούνται από διάφορες παθήσεις, αρκετές από τις οποίες μας ενοχλούν στις καθημερινές μας δραστηριότητες. Τα καλά νέα είναι πως το να προφυλαχτείς ή και να απαλλαγείς από τον ενοχλητικό μύκητα που έκανε την εμφάνισή του στο ντους του γυμναστηρίου ή από το νύχι που έχει μπει μέσα στο δέρμα είναι πολύ πιο εύκολο από όσο φαντάζεσαι, αρκεί να ξέρεις πού να απευθυνθείς.

Τα πόδια, λοιπόν, μπορεί κάποια στιγμή να παρουσιάσουν τόσο κάποιες παθήσεις όπως η πλατυποδία, που εμφανίζεται στην παιδική ηλικία και πρέπει να αντιμετωπιστεί έγκαιρα, όσο και μυοσκελετικά ή δερματικά προβλήματα, που μπορεί να εμφανιστούν σε κάθε ηλικία και αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά με τη βοήθεια των ειδικών.

Στα μυοσκελετικά προβλήματα συγκαταλέγονται η πτώση μεταταρσίου, η άκανθα στη φτέρνα, το κότσι, καθώς και τα διαστρέμματα ή οι τενοντίτιδες, που ταλαιπωρούν κυρίως τους αθλητές. Η πτώση μεταταρσίου παρουσιάζει έντονο πόνο στο μπροστινό μέρος του ποδιού και δίνει την αίσθηση πως περπατάς πάνω σε βότσαλα. Οφείλεται συνήθως στα πολύ ψηλά και μυτερά παπούτσια, καθώς όλο το βάρος του σώματος μεταφέρεται σε ένα και μόνο σημείο, στο πρόσθιο μέρος του ποδιού. Η άκανθα στη φτέρνα εμφανίζεται συνήθως με πολύ οξύ πόνο στο πίσω μέρος της φτέρνας, σαν να περπατάς πάνω σε μυτερή πέτρα. Μπορεί να οφείλεται σε τραυματισμό, σε υπερκόπωση, σε παχυσαρκία ή και σε λάθος τρόπο βαδίσματος από διάφορες αιτίες, όπως η πλατυποδία. Το γνωστό σε όλους κότσι είναι μια επίπονη κατάσταση, κατά την οποία το μεγάλο δάχτυλο αποκτά κλίση με φορά προς τα μικρά δάχτυλα. Εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες και στο 60% οφείλεται σε κληρονομικούς παράγοντες, αλλά μπορεί να ευθύνονται και τα στενά, μυτερά και ψηλά παπούτσια.

Οι δερματικές παθήσεις, όπως οι μύκητες, δημιουργούνται συνήθως από την έλλειψη σωστής υγιεινής και από τη λανθασμένη επιλογή παπουτσιού. Οι σκληρύνσεις και οι κάλοι αποτελούν αμυντικούς μηχανισμούς που αναπτύσσει ο οργανισμός για να προστατευθεί από τη συνεχή πίεση σε κάποιο σημείο του ποδιού και συνήθως δημιουργούνται από τα στενά παπούτσια. Τέλος, η είσφρυση όνυχος (η κατάσταση κατά την οποία το νύχι μπαίνει μέσα στο δέρμα) μπορεί να οφείλεται είτε στη συμπίεση των δαχτύλων από τα στενά παπούτσια είτε στο βαθύ κόψιμο των νυχιών.

 

Ποδολογία και πελματογράφος

Η ποδολογία είναι μια καινούργια για τη χώρα μας πανεπιστημιακή ειδικότητα -στο εξωτερικό καλείται ποδιατρική-, η οποία ασχολείται αποκλειστικά με τα πόδια. Ο ποδολόγος συνεργάζεται στενά με όλες τις ιατρικές ειδικότητες, από δερματολόγους μέχρι ορθοπεδικούς, προκειμένου να προσφέρει την πιο ολοκληρωμένη λύση για το κάθε πρόβλημα. Το κύριο εργαλείο του είναι ο πελματογράφος, με τη βοήθεια του οποίου «διαβάζει» την πλήρη εικόνα του ποδιού και εντοπίζει την ακριβή αιτία του προβλήματος, ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει τη σωστή λύση. Ο πελματογράφος είναι μία πλατφόρμα -στο μάτι μοιάζει λίγο με ελαστικό χαλάκι- που διαθέτει χιλιάδες ψηφιακούς αισθητήρες και είναι συνδεδεμένος με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Το πελματογράφημα χωρίζεται σε δύο φάσεις: το στατικό και το δυναμικό. Στο στατικό στέκεσαι απλώς πάνω στην πλατφόρμα, ενώ στο δυναμικό περπατάς πάνω στον πελματογράφο με κανονική φορά και ταχύτητα. Έτσι, εντοπίζεται και εμφανίζεται με ακρίβεια στην οθόνη του υπολογιστή ο τύπος και ο χρόνος βάδισης, η κατανομή βάρους, ο άξονας του σώματος και πολλές άλλες παράμετροι. Με αυτά τα στοιχεία ο ποδολόγος είναι σε θέση να κατασκευάσει ειδικά ορθωτικά πέλματα (πάτους), που χρησιμοποιούνται για την αποκατάσταση της βάδισης και τη θεραπεία όλων των παθήσεων των ποδιών. Οι πάτοι αυτοί είναι απόλυτα εξατομικευμένοι και ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες του συγκεκριμένου ποδιού.

Walking in my shoes

Αν μπορούσε να δει κανείς σε ακτινογραφία τη θέση που έχει το γυναικείο πόδι μέσα σε ένα δωδεκάποντο μυτερό παπούτσι, θα καταλάβαινε αμέσως γιατί οι γυναίκες παρουσιάζουμε κατά καιρούς προβλήματα στα πόδια. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα βγεις στα μαγαζιά για παπούτσια, καλό θα ήταν να έχεις υπόψη τα εξής:

  •  Ένα παπούτσι πρέπει να έχει ιδανικά τακούνι ύψους 1-4 εκ. Το ύψος αυτό βοηθά στην ορθή λειτουργία του ποδιού, καθώς φέρνει το πέλμα στη σωστή οριζόντια θέση. Τα τελείως φλατ και μαλακά παπούτσια επηρεάζουν επίσης αρνητικά τη λειτουργία του ποδιού, αλλά φυσικά σε μικρότερο βαθμό απ' ό,τι τα ψηλά τακούνια.
  •   Τα καλύτερα παπούτσια είναι αυτά που έχουν κορδόνια, καθώς μπορεί κανείς να τα προσαρμόσει στην ανατομία του ποδιού του και να τα αναπροσαρμόζει όσο περνά η μέρα και τα πόδια πρήζονται από την κούραση.
  •  Οι μπότες και τα μποτάκια αποτελούν πιο σωστές επιλογές -όχι βέβαια οι ψηλές και μυτερές μπότες-, γιατί στηρίζουν καλύτερα τον αστράγαλο και την ποδοκνημική άρθρωση.
  •   Τα δάχτυλα μέσα στο παπούτσι πρέπει να κινούνται με άνεση, χωρίς να στριμώχνονται ή να ιδρώνουν.
  •   Τα καλοκαιρινά παπούτσια καλό είναι να έχουν ορθοπεδική δομή -οι εντελώς επίπεδες σαγιονάρες απορρίπτονται-, ώστε να στηρίζουν την καμάρα και να την τοποθετούν σε ουδέτερη θέση.
  •    Τα υλικά κατασκευής των παπουστιών πρέπει να είναι άνετα, ελαφριά και κατά το δυνατόν φυσικά -δέρμα ή βαμβακερό ύφασμα-, ώστε το πόδι να μπορεί να αναπνέει και να μην ιδρώνει.

 

Μικρά tips για μεγάλα βήματα

Υπάρχουν μερικά απλά πράγματα που μπορεί να κάνει κανείς, ώστε να έχει πάντα υγιή και όμορφα πόδια, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.

- Βγαίνοντας από το μπάνιο, πρέπει οπωσδήποτε να στεγνώνουμε καλά τα πόδια μας με μια καθαρή πετσέτα, γιατί η υγρασία τα μετατρέπει σε εστία μικροβίων.

- Όταν κοιμόμαστε πρέπει να αφήνουμε τα πόδια μας εντελώς γυμνά, ενώ πριν από τον ύπνο καλό είναι να απλώνουμε μια ενυδατική κρέμα στο κουτεπιέ και στις φτέρνες για να διατηρούνται απαλά, αλλά ποτέ ανάμεσα στα δάχτυλα γιατί δημιουργείται υγρασία.

- Οι κάλτσες, τα καλσόν και τα καλτσάκια πρέπει να αλλάζονται σε καθημερινή βάση. Σε περίπτωση που χρειαστεί να φορέσουμε το ίδιο ζευγάρι για δύο συνεχόμενες μέρες, πρέπει να προσέξουμε να φορέσουμε την κάθε κάλτσα στο ίδιο πόδι, γιατί αν υπάρχει κάποιο μικρόβιο στο ένα πόδι μπορεί να μεταφερθεί και στο άλλο.

- Καλό είναι κάθε φορά που αγοράζουμε ένα ζευγάρι παπούτσια, να αγοράζουμε μαζί και αεριζόμενους πάτους, τους οποίους θα αντικαθιστούμε συχνά.

- Όταν κάνουμε πεντικιούρ, πρέπει να είμαστε σίγουρες πως τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται έχουν αποστειρωθεί σε κλίβανο και πως το άτομο που μας το κάνει έχει τις απαραίτητες γνώσεις.

- Φροντίζουμε να αερίζουμε συχνά τα παπούτσια μας, βγάζοντάς τα στο μπαλκόνι και αφαιρώντας τους πάτους.

- Ανά τακτά χρονικά διαστήματα πρέπει να αφήνουμε τα νύχια των ποδιών μας άβαφα, ώστε να μπορεί το νύχι να αναπνέει.

- Τα νύχια των ποδιών πρέπει να κόβονται σωστά, δηλαδή χωρίς γωνίες και όχι πολύ βαθιά.

- Το περπάτημα με γυμνά πόδια, εφόσον το περιβάλλον είναι υγιές, ενεργοποιεί και γυμνάζει τους μυς του πέλματος, βοηθώντας στην καλή λειτουργία του ποδιού.

 

Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες τον κ. Ευάγγελο Σ. Δήμου-Ρουσουλέντση, χειροπράκτη-ποδολόγο, τηλ. 210 9604260, site: www.rousoulentsis.gr.

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>