Η περίοδος της εγκυμοσύνης απαιτεί μια προσεγμένη διατροφή, πλούσια σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά που προασπίζουν την υγεία του εμβρύου αλλά και της μητέρας. Ο Κωνσταντίνος Ξένος* εξηγεί.

Προτού μιλήσουμε αναλυτικά για τις ιδιαιτερότητες της διατροφής της εγκύου, πρέπει να αναφέρουμε ότι η σωστή και ισορροπημένη διατροφή πρέπει να αρχίζει πολύ πριν από τη σύλληψη, έτσι ώστε ο οργανισμός της γυναίκας να μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη του πλακούντα κατά το αρχικό στάδιο της εγκυμοσύνης. Οι ενεργειακές απαιτήσεις της εγκύου σχετίζονται: α) με την επιθυμητή αύξηση βάρους, η οποία για τις γυναίκες που έχουν κανονικό σωματικό βάρος κυμαίνεται από 11,5 έως 16 κιλά, και β) με την αύξηση του μεταβολισμού που συνεπάγεται η εγκυμοσύνη.

Αυτές λοιπόν οι ενεργειακές απαιτήσεις προσδιορίζονται στις 300 θερμίδες επιπλέον για τους τελευταίους 6 μήνες, αφού οι έξτρα ανάγκες σε θερμίδες για το πρώτο τρίμηνο για μια γυναίκα με σωστή θρέψη είναι ελάχιστες. Πάντως, σύγχρονα επιστημονικά στοιχεία συνηγορούν στην αναγκαιότητα για επανακαθορισμό αυτών των συστάσεων, αποδεικνύοντας πως στην περίπτωση μιας γυναίκας με φυσιολογικό σωματικό βάρος που παίρνει 12 κιλά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι έξτρα ενεργειακές ανάγκες είναι 90 θερμίδες για το πρώτο τρίμηνο, 285 για το δεύτερο και 465 για το τρίτο. Να σημειωθεί ότι μιλάμε πάντα για γυναίκες που κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν είναι καθηλωμένες στο κρεβάτι, αλλά συνεχίζουν τις δραστηριότητες που είχαν και πριν.

Τα λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα στοιχεία της διατροφής μιας εγκύου, κάνοντας την ανάγκη για συχνή κατανάλωση ψαριών και ξηρών καρπών επιτακτική. Μάλιστα ένα λιπαρό οξύ, το οποίο ανήκει στην οικογένεια των ω-3 και καλείται δοκοσαεξαενοϊκό οξύ, εμπλέκεται ουσιαστικά στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του εμβρύου. Γι' αυτό και πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα συστήνουν τον εμπλουτισμό της διατροφής της εγκύου κατά το τρίτο τρίμηνο με αξιόπιστες πηγές αυτού του λιπαρού (ψάρια, λιναρόσπορος, πιθανόν και συμπλήρωμα διατροφής πλούσιο σε ω-3 λιπαρά).

 

ΤΑ ΠΙΟ ΧΡΗΣΙΜΑ ΘΡΕΠΤΙΚΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

To φυλλικό οξύ: Βιταμίνη του συμπλέγματος Β, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη σύνθεση του DNA. Η φροντίδα για επάρκεια σε φυλλικό οξύ καλό είναι να ξεκινά νωρίς, όταν ακόμα η γυναίκα σχεδιάζει να μείνει έγκυος. Στην εγκυμοσύνη συστήνονται 600 μικρογραμμάρια φυλλικού οξέος καθημερινά, ποσότητα που είναι δύσκολο να καλυφθεί αποκλειστικά από τις καλές διατροφικές πηγές του (σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά, όσπρια, χυμός πορτοκαλιού, κάποια εμπλουτισμένα δημητριακά). Αν λάβουμε υπόψη και το γεγονός ότι το φυλλικό οξύ απορροφάται δύσκολα από τον οργανισμό, η χρήση συμπληρώματος 400 μικρογραμμαρίων κρίνεται αναγκαία.

Ο σίδηρος: Χρησιμοποιείται για τη σύνθεση της -πολύ ουσιαστικής για τη μεταφορά του οξυγόνου- αιμοσφαιρίνης. Στην εγκυμοσύνη η ενίσχυση με σίδηρο είναι απαραίτητη, για να καλύψει αφενός την αύξηση του όγκου του αίματος της εγκύου και αφετέρου τις ανάγκες του εμβρύου και του πλακούντα. Η ενίσχυση με σίδηρο πρέπει να ξεκινά την 12η εβδομάδα και η ενδεικνυόμενη ποσότητα είναι 30 mg καθημερινά. Αν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης η απορρόφηση του σιδήρου (όπως και του ασβεστίου) από τον οργανοσμό αυξάνεται, φαίνεται πως οι καλές πηγές σιδήρου, όπως το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά και το αβγό, συχνά δεν αρκούν και χρειάζεται η συμπληρωματική χορήγηση με σκεύασμα δισθενούς σιδήρου. Ο ακριβής καθορισμός των αναγκών σε σίδηρο γίνεται πάντα με αξιολόγηση των ανάλογων εξετάσεων αίματος.

Το ασβέστιο: Η επάρκεια ασβεστίου κατά την εγκυμοσύνη είναι πολύ σημαντική για την οστική πυκνότητα που θα αναπτύξει αργότερα το παιδί. Οι συνιστώμενες ποσότητες είναι 1.000 mgr για τις γυναίκες άνω των 18 ετών. Με σωστή διατροφή μπορούμε να καλύψουμε τις απαιτήσεις σε ασβέστιο χωρίς τη βοήθεια συμπληρώματος. Ένα ποτήρι γάλα ή ένα γιαούρτι ή μία φέτα κίτρινο σκληρό τυρί εμπεριέχουν περίπου 300 mg ασβεστίου. Κλείνοντας να τονίσουμε πως σε ένα ισορροπημένο πλάνο διατροφής για μια έγκυο γυναίκα, επιβάλλεται η χαμηλή κατανάλωση καφέ και αλατιού, για προληπτικούς λόγους.

* Κλινικός Διαιτολόγος M.Sc., M.Sc. in Nutritional Medicine - University of Surrey, Προϊστάμενος Διαιτολογικού ΙΑΣΩGENERAL.

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>