Oscar looks
Από την Bette Davis μέχρι την Jennifer Lawrence και από το “αουτσάιντερ” Marisa Tomei μέχρι την πολυβραβευμένη Meryl Streep, οι γυναίκες που έφτασαν στη σκηνή για τον ευχαριστήριο λόγο κατάφεραν μέσα από τις αξέχαστες εμφανίσεις τους να κρατήσουν το ενδιαφέρον αμείωτο μετά, πολύ μετά, την ανακοίνωση της νικήτριας.
bette davis
Το look-διαμαρτυρία: Bette Davis, 1936
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Dangerous
Όταν η Davis κέρδισε αυτό το βραβείο, βρισκόταν σε συμβόλαιο με τη Warner από το οποίο επιθυμούσε, μάταια, να αποδεσμευτεί. Στο βιβλίο της “Made For Each Other: Fashion And The Academy Awards”, η συγγραφέας Bronwyn Cosgrave αναφέρει ότι η ηθοποιός “ένιωθε ότι υπηρετεί την Warner, και γι΄ αυτό αποφάσισε να ντυθεί σαν να ήταν υπηρέτρια!”. Έτσι εξηγείται το "ταπεινό" floral φόρεμα του θρυλικού ενδυματολόγου Orry-Kelly, που η μεγάλη σταρ διάλεξε για την μεγάλη βραδιά. Επανόρθωσε το 1939, παραλαμβάνοντας το Oscar για την ερμηνεία της στην ταινία Jezebel με ένα μαύρο τούλινο φόρεμα με έναν θεσπέσιο λευκό γιακά από φίνα διαφάνεια, που έμοιαζε φτιαγμένος από φτερά.
joan crawford
Το φιλάσθενο look: Joan Crawford, 1946
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Mildred Pierce
Το 1945, η κορυφαία ηθοποιός ενορχήστρωσε ένα από τα μεγαλύτερα comebacks που έγιναν ποτέ στο Χόλιγουντ, στον ρόλο της βασανισμένης μάνας (τον οποίο είχε απορρίψει η μεγάλη αντίπαλός της, Bette Davis). Ο σκηνοθέτης Michael Curtiz (μαζί με την σταρ στη φωτο) συμφώνησε να επιτρέψει στην Crawford να περάσει από screen test... και τα υπόλοιπα, όπως λένε, είναι ιστορία. Η Crawford δέχτηκε το βραβείο από το κρεβάτι της, καθώς δεν παρευρέθηκε στην τελετή απονομής επικαλούμενη ασθένεια. Σύμφωνα με τις κακές γλώσσες, δεν πήγε γιατί φοβόταν ότι θα χάσει από την Ingrid Bergman (υποψήφια για τον ρόλο της καλόγριας στην ταινία The Bells of St Mary's).
audrey
Το debutante look: Audrey Hepburn, 1954
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Roman Holiday
Νομίζοντας πως είχε ραντεβού με την Katharine Hepburn, ο Hubert de Givenchy αντίκρισε μέσα στο ατελιέ του, προς μεγάλη του έκπληξη, αντί για την καθιερωμένη σταρ, ένα κορίτσι με t-shirt και σανδάλια. Στην καθοριστική εκείνη στιγμή γεννήθηκε μια μεγάλη φιλία και μια συνεργασία που άφησε εποχή όχι μόνο στο σινεμά, αλλά στο ίδιο το Στυλ. Η ανερχόμενη ηθοποιός και ο μέγας couturier βρέθηκαν σε τέλεια ομοψυχία και σε αυτό το οσκαρικό ενσταντανέ, όταν η Hepburn δέχτηκε το βραβείο για την αξέχαστη ερμηνεία της ως πριγκίπισσα Ann φορώντας ένα λευκό floral φόρεμα του οίκου Givenchy.
grace kelly
Το look – deja vu: Grace Kelly, 1955
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία The Country Girl
Σχέδιο της θρυλικής ενδυματολόγου Edith Head, η οποία είχε ντύσει την Kelly και σε πολλές ταινίες (το To Catch A Thief και το Rear Window του Hitchcock είναι μόλις δύο που έρχονται πρόχειρα στο μυαλό), το σατέν φόρεμα με το χαρακτηριστικό γαλαζοπράσινο χρώμα ήταν πραγματικά υπέροχο. Ωστόσο, είχε ήδη εμφανιστεί πάνω στην υποδειγματική σιλουέτα της ηθοποιού στα πλαίσια μιας φωτογράφησής της για το περιοδικό Life, πράγμα που σήμερα μάλλον ακούγεται αδιανόητο. Μέχρι το τέλος της καριέρας της, η Head θα κέρδιζε οκτώ συνολικά Oscars για την υποδειγματική της δουλειά.
julie christie
Το home-made look: Julie Christie, 1966
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Darling
Η ίδια το περιέγραψε το 2008, όταν έλαβε την τέταρτη υποψηφιότητά της για Oscar, ως εξής: “O φίλος μου ο Alfie μου έφτιαξε το outfit από ένα πατρόν που διαλέξαμε μαζί, και πήγαμε και αγοράσαμε το ύφασμα μαζί, κι αυτό φόρεσα. Ήταν η πρώτη φορά, κιόλας, που φορέθηκε παντελόνι".
Στη φωτο, μαζί με τους άλλους μεγάλους νικητές της βραδιάς, από αριστερά: Lee Marvin, Shelley Winters, Martin Balsam.
Jane Fonda
To πρώτο androgyny look: Jane Fonda, 1972
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Klute
Όταν κέρδισε το πρώτο της αυτό Oscar, o πατέρας της, Henry Fonda, λέγεται ότι δήλωσε: “Πώς θα σου φαινόταν να είσαι σε αυτή τη δουλειά τόσον καιρό όσο εγώ, και ένα από τα παιδιά σου να παίρνει Oscar πριν από σένα;”. Το μαύρο κοστούμι του Yves Saint Laurent ενίσχυσε τέλεια το αντισυμβατικό προφίλ της σταρ-ακτιβίστριας.
Tatum O'Neal
To junior androgyny look: Tatum O'Neil, 1974
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία Paper Moon
Σε ηλικία δέκα ετών, παραμένει η πιο νεαρή νικήτρια του Όσκαρ στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ο Nolan Miller, που σχεδίασε το tuxedo για την μικρή Tatum, έχει πει ότι το ρούχο ήταν δική της ιδέα: “Ο πατέρας της [Ryan O'Neal] έβγαινε με την Bianca Jagger, που φορούσε συχνά κοστούμια. Προκαλούσε δέος στην Tatum”. Η επιλογή της μικρής νικήτριας δικαιώθηκε όταν η Susan Ashbrook, στυλίστρια στην τελετή για πάνω από μια εικοσαετία, επέλεξε το συγκεκριμένο look ως το αγαπημένο της - “το έφερε εις πέρας με απίστευτη περηφάνια”, σχολίασε σχετικά.
Anjelica Huston
Το πατριωτικό look: Anjelica Huston, 1986
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία Prizzi's Honor
Το τρίτο μέλος της οικογένειας Huston που κέρδιζε Oscar -μετά τον πατέρα της, John και τον παππού της, Walter-, η Anjelica συνεργάστηκε με την σχεδιάστρια / ενδυματολόγο Tzetzi Ganev για το θεσπέσιο σμαραγδί μάξι. Η ίδια η ηθοποιός επέλεξε το χρώμα - για καλή τύχη, αλλά και ως έναν φόρο τιμής για την Ιρλανδία, τον τόπο από τον οποίο καταγόταν και στον οποίο πέρασε ένα μεγάλο μέρος της παιδικής της ηλικίας, πριν γίνει top model κ.λπ. κ.λπ.
Θυμόμαστε: Τα καλύτερα looks των Όσκαρ
Το look-πρόκληση: Cher, 1988
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Moonstruck
Όλα ξεκίνησαν δύο χρόνια πριν, το 1986, όταν η σταρ έμαθε πως δεν ήταν υποψήφια για τη συγκλονιστική ερμηνεία της στην ταινία Mask - η Ακαδημία δεν τη θεωρούσε “αρκετά σοβαρή”, επειδή δεν ντυνόταν σοβαρά. Για να τους μπει στο μάτι, εμφανίστηκε με το περιβόητο “Mohawk look” που της ετοίμασε ο μέγας Bob Mackie. Δύο χρόνια μετά, στην εξηκοστή τελετή απονομής, η Cher επέστρεφε νικήτρια και τροπαιούχα με ένα ακόμη εξωφρενικό look, επίσης δημιουργία του Mackie. Έτσι, για να μάθουν αυτοί.
Marisa Tomei
Το look-outsider: Marisa Tomei, 1993
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία My Cousin Vinny
Η νίκη της Tomei θεωρήθηκε τότε τόσο αναπάντεχη και τόσο “άδικη”, ειδικά από τους οπαδούς της συνυποψήφιάς της Vanessa Redgrave (για το Howard's End), που δεν μπόρεσε καλά-καλά να τη χαρεί. Λίγο μετά την τελετή απονομής, οι κακές γλώσσες διέδωσαν παντού ότι η νεαρή ηθοποιός κλήθηκε στη σκηνή να παραλάβει το βραβείο επειδή ο παρουσιαστής του, ο βετεράνος ηθοποιός Jack Palance, διάβασε λάθος όνομα στον φάκελο. Η υπέροχη Marisa μας παραδίδει στο σήμερα, πάντως, ένα αρκετά υποφερτό 90s look, φορώντας Chanel (ενώ παραμένει θεά κι αγαπημένη μέχρι σήμερα).
Anna Paquin
Το baby grunge look: Anna Paquin, 1994
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία The Piano
H δεύτερη νεαρότερη νικήτρια της κατηγορίας εμφανίστηκε στο κόκκινο χαλί με μπλε φόρεμα, ασορτί μπερέ και αρβύλες, συνοδευόμενη από τον πατέρα της. Το βραβείο παρουσίαζε ο Gene Hackman, ο οποίος αστειεύτηκε: “Όταν ανοίξω αυτόν τον φάκελο, τέσσερις χαρισματικές υποψήφιες θα επιστρατεύσουν το ταλέντο τους για να μας πείσουν ότι χαίρονται που μια πέμπτη υποψήφια παίρνει σπίτι της το Όσκαρ”. Το κλασικό πενταπλό πλάνο της ανακοίνωσης τον διέψευσε απόλυτα – η μόνη που το χάρηκε ήταν η συμπρωταγωνίστρια της Paquin, Holly Hunter (υποψήφια και για Oscar δεύτερου γυναικείου ρόλου εκείνη τη χρονιά). Όσο για τη μικρή νικήτρια, είχε την πρώτη αντίδραση έκπληκτου καρτούν.
Julia Roberts
Το πρώτο “vintage look”: Julia Roberts, 2001
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Erin Brockovich
Λέγεται πως αυτή η επίσημη εμφάνιση πυροδότησε το όλο θέμα με το vintage στυλ – αρχικά στο κόκκινο χαλί, στη συνέχεια παντού. Το συγκεκριμένο φόρεμα προερχόταν από το 1992 και τα couture αρχεία του οίκου Valentino. Ο ίδιος ο Valentino Garavani δήλωσε αργότερα σε σχέση με το φόρεμα: “Έχω ντύσει πολλούς ανθρώπους αλλά πρέπει να είμαι ειλικρινής, το πρόσωπο που με έκανε να νιώσω πολύ, πολύ χαρούμενος ήταν η Julia Roberts. Όταν πήρε το Oscar για την Erin Brockovich το είδα στην τηλεόραση και πραγματικά, ήμουν τόσο ενθουσιασμένος που εμφανίστηκε με δικό μου φόρεμα”.
Hilary Swank
To million-dollar look: Hilary Swank, 2005
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Million Dollar Baby
Πάντα θα θεωρείται σημείο αναφοράς αυτό το φόρεμα, για μας τουλάχιστον. Δείχνει με τον πιο γλαφυρό τρόπο πως δεν χρειάζονται ούτε κεντήματα, ούτε κρύσταλλα, ούτε άλλα τέτοια για να λάμψει πραγματικά μια γυναίκα. Φυσικά, βοηθά και το υπέροχο σώμα της Swank. Στο οποίο, όμως, επέλεξε να αποκαλύψει την πλάτη αντί για ένα βαρετό κι αναμενόμενο βαθύ ντεκολτέ. Τόσο sexy-chic, τόσο ανυπέρβλητο. Του οίκου Guy Laroche, παρεμπιπτόντως. Για την ιστορία, σε ένα γκάλοπ που δημοσίευσε το 2008 η Daily Telegraph, το συγκεκριμένο φόρεμα ψηφίστηκε στην 16η θέση ανάμεσα στα καλύτερα επίσημα φορέματα όλων των εποχών.
Cate Blanchett
To trendy look: Cate Blanchett, 2005
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία The Aviator
Είναι απίστευτο το πώς μερικά από τα πιο καθοριστικά trends στα επίσημα και στα νυφικά φορέματα ξεκινούν από το κόκκινο χαλί – και δη των Oscars. Εδώ, η Blanchett διαλέγει ένα φόρεμα με σκούρα ζώνη, ανοίγοντας τον fashion δρόμο για πολλές ακόμη, επώνυμες και μη. Η ίδια έχει πει για το συγκεκριμένο custom-made Valentino: “Όταν το δοκίμασα, οι ακτίνες του ήλιου έμπαιναν από το παράθυρο και το ύφασμα πήρε ένα ροζ-γαλάζιο φως. Επειδή τα Oscars αρχίζουν όταν είναι ακόμη μέρα, σκέφτηκα ότι θα έδειχνε απίθανο στο φως του ήλιου”.
Helen Mirren
To βασιλικό look: Helen Mirren, 2007
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία the Queen
Δικαίως φαβορί, δικαίως νικήτρια. Σε ένα υποδειγματικά age-appropriate, αλλά καθόλου βαρετό look, η υπέροχη ηθοποιός διάλεξε ένα floral Christian Lacroix με τοπ στολισμένο με κέντημα και δαντέλες. Απλά απίθανη.
Marion Cotillard
Το “Diva Re-edit” look: Marion Cotillard, 2008
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία La Vie en Rose
Mermaid φόρεμα, μπούκλες στο πλάι, κόκκινο κραγιόν... Πώς γίνεται ένα κορίτσι να δείχνει τόσο σημερινό και relevant φορώντας όλα τα βασικά συστατικά της ρετρό χολιγουντιανής ντίβας; Μάλλον γίνεται, αν σε έχει ντύσει ο Jean Paul Gaultier με το συγκεκριμένο custom-made φόρεμα. “H Marion αρχικά ζήτησε κάτι απλό, αλλά εγώ ήθελα όλοι να δουν τη γυναίκα που έβλεπα”, έχει πει σχετικά ο σχεδιαστής.
Tilda Swinton
Το character look Tilda Swinton, 2008
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία Michael Clayton
Είναι πολύ σημαντικό, όσο επίσημο κι αν είναι το event, να μη χάνεις το προσωπικό σου στυλ μέσα σε αυτό. Πράγμα που κατάφερε απολύτως η θεϊκή Tilda με αυτό το ασύμμετρο μάξι του οίκου Lanvin.
Meryl Streep
Το eco-friendly look: Meryl Streep, 2012
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία The Iron Lady
Αφιέρωμα στα Όσκαρ χωρίς Meryl Streep γίνεται; Μάλλον όχι. Διαλέξαμε την πιθανότατα πιο επιτυχημένη εμφάνισή της – ας μην ξεχνάμε πως μέσα σε 35 χρόνια, έχει προταθεί 18 φορές και έχει κερδίσει 3, οπότε έχει φορέσει διάφορες μόδες από διάφορες εποχές, όπως μπορεί να φανταστεί κανείς. Για να την αγαπήσουμε ακόμη περισσότερο, η Streep διάλεξε ένα φόρεμα Lanvin, custom-made από ύφασμα με οικολογική πιστοποίηση.
Anne Hathaway
Το look-σκάνδαλο: Anne Hathaway, 2013
Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία Les Miserables
Και πάλι ο οίκος Valentino βρέθηκε στο προσκήνιο σε σχέση με τα Oscars, αλλά αυτή τη φορά όχι για καλό: Ενώ, λίγες ώρες πριν την τελετή απονομής, ανακοίνωνε ότι η υποψήφια Hathaway θα εμφανιζόταν με φόρεμα Valentino Couture, εκείνη κατέφθασε φορώντας ένα column dress του οίκου Prada. Η σταρ εξέδωσε δημόσια συγνώμη, ισχυριζόμενη πως έκανε την αλλαγή της τελευταίας στιγμής όταν έμαθε ότι μια άλλη ηθοποιός θα ερχόταν με φόρεμα σε παρόμοιο σχέδιο.
Jennifer Lawrence
Το look-ατύχημα: Jennifer Lawrence, 2013
Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Silver Linings Playbook
Το Dior με την σκανδαλωδώς ογκώδη φούστα έγινε η αιτία να σκοντάψει στα σκαλιά πηγαίνοντας να παραλάβει το βραβείο της – γεγονός που ωστόσο δεν στάθηκε αρκετό για να διαλύσει την αγάπη μας για την πιο cool παρουσία του Χόλιγουντ. Δεν στάθηκε αρκετό ούτε για να διαλύσει τη σχέση της Lawrence με τον παρισινό οίκο, για τις καμπάνιες του οποίου ποζάρει μάλιστα ως celebrity model. Έχει επιβεβαιωθεί ήδη ότι η σταρ θα φορά Dior στη φετινή τελετή, στις 2 Μαρτίου.