top article

Μια εικόνα ενός κοριτσιού που παρακολουθεί θλιμμένη το κόκκινο μπαλόνι της σε σχήμα καρδιάς να πετά μακρυά, ξεκίνησε την πορεία της ως στένσιλ σε ένα βρώμικο τοίχο μίας γέφυρας στo South Bank του Λονδίνου, το 2002. Σήμερα πια, το κορίτσι του Banksy σκαρφάλωσε στην πρώτη θέση των πιο αγαπημένων έργων τέχνης των Βρετανών, πάνω από το "Κάρο του Σανού” του Constable, σύμφωνα με τον Guardian. Παράδοξο κατά μία έννοια, μιας και ο ανώνυμος, κοινωνικός ακτιβιστής street artist απέχει από τέτοια πράγματα.

Στις 22 Φεβρουαρίου του 2007, μία μέρα αφού τρία έργα του ξεπέρασαν κάθε εισπρακτική προσδοκία στον πλειστηριασμό του Sotheby's London, ο ανώνυμος καλλιτέχνης ανανέωσε την ιστοσελίδα του με μία εικόνα εμπνευσμένη από τον οίκο του πλειστηριασμού. Οι εικονιζόμενοι άνθρωποι έδιναν προσφορές για μία εικόνα, με το μήνυμα "I Can't Believe You Morons Actually Buy This Shit".

Στα επόμενα χρόνια, ο Banksy εξακολούθησε να δείχνει τη γνώμη του για την εμπορευματοποίηση της τέχνης του με τους πιο εύλογους τρόπους, όπως το καυστικό site The Pest Control Office. Εκεί δηλώνει χιουμοριστικά πως οι γκαλερί που πλουτίζουν απ' αυτόν δεν είναι εξουσιοδοτημένες και πως τίποτα δικό του δεν είναι προς πώληση.   

Ωστόσο, η πιο διάσημη εκδοχή του Κοριτσιού με το Μπαλόνι, από τον γεννημένο στο Bristol street artist, είναι πλέον πανταχού παρούσα. Διατίθεται σε πόστερ, ευχετήριες κάρτες και κούπες, ως έτοιμο στένσιλ σε κουτιά για αρχάριους street artists, από μία Αμερικανική εταιρεία, αλλά και σε τατουάζ πάνω στον Justin Bieber. Άλλη μία εκδοχή, σε κτίριο του East End ενέπνευσε τους ιδιοκτήτες του κτιρίου να την "γδάρουν” από τον τοίχο και να την στείλουν σε πλειστηριασμό. Θα έβγαζαν αρκετά για δύο ζωές, καθώς μια μινιατούρα, ζωγραφισμένη πάνω στο χαρτόνι από ένα φτηνό κάδρο, πωλήθηκε το 2012 για περισσότερες από 73,000 λίρες!

Η έρευνα που καταδεικνύει την πρωτιά του Banksy έγινε κατά παραγγελία της Samsung, η οποία λάνσαρε μία τηλεόραση που μόλις την κλείσεις, η οθόνη καμουφλάρεται σε έργο έργο τέχνης. Ανάμεσα στα ενδιαφεροντα ευρήματα ήταν πως οι περισσότεροι άνθρωποι κρίνουν τους άλλους ανάλογα με την τέχνη στους τοίχους τους. Ένας στους πέντε μάλιστα, δήλωσαν πως κρύβει ή αναποδογυρίζει συγκεκριμένους πίνακες πριν φτάσουν ορισμένοι επικριτικοί καλεσμένοι στο σπίτι του. Ο κατάλογος από τον οποίο επέλεξαν τα έργα οι 2.000 ερωτηθέντες καταρτίστηκε από συγγραφείς τέχνης, όπως η Vanessa Thorpe του Observer.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το "Κάρο του Σανού”, ένα λυρικό όραμα μία καλοκαιρινής αγγλικής μέρας στο Suffolk, αγαπημένο από τα παιδικά χρόνια του ζωγράφου John Constable. Όταν παρουσίασε για πρώτη φορά το έργο του στη Royal Academy, το 1821 δε βρήκε ούτε έναν αγοραστή. Όπως όμως αναφέρει ο Guardian, τα πράγματα έκτοτε άλλαξαν, με το έργο να έχει ψηφιστεί επανειλημμένα πιο αγαπημένο του Βρετανικού έθνους και να κοσμεί αμέτρητα παζλ, πετσέτες τσαγιού και μεταλλικά κουτιά μπισκότων.

Άλλα ενδιαφέροντα ευρήματα είναι πως περίπου 6 στα είκοσι κομμάτια στον κατάλογο των αγαπημένων του έθνους δημιουργήθηκαν τα τελευταία 25 χρόνια. Στους νικητές περιλαμβάνονται τρία εξώφυλλα δίσκων και 4 γλυπτά, συμπεριλαμβανομένου του κόκκινου πύργου από τον Anish Kapoor στο Ολυμπιακό Πάρκο του Stratford.

Τέτοιου είδους δημοσκοπίσεις συχνά αντικατοπτρίζουν τη σημασία της προβολής ενός έργου από τα ΜΜΕ. Για παράδειγμα, το εξώφυλλο του Peter Blake για το άλμπουμ των Beatles, Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, κατέλαβε την 8η θέση και φέτος ήταν πανταχού παρόν καθώς το άλμπουμ έκλεισε τα 50 του χρόνια. Οι εορτασμοί των Beatle- maniacs ξεχύθηκαν από το Liverpool σε όλο τον πλανήτη επικαιροποιώντας εκ νέου την εικόνα.

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>