Η Γαλλίδα femme fatale και καθιερωμένη πλέον ηθοποιός, φωτογραφίζεται αποκλειστικά για τη Madame Figaro με δημιουργίες Louis Vuitton.

Η Λετίσια Κάστα είναι το super model με τις πληθωρικές αναλογίες που διατήρησε τις καμπύλες στον κατά τ’ άλλα size zero κόσμο της μόδας. Άφησε όμως πολύ γρήγορα πίσω της τα cover shoots, τις διαφημιστικές καμπάνιες και τα catwalks για να προχωρήσει ένα βήμα μπροστά μέσα από την υποκριτική. Με πρώτο της ρόλο την εκρηκτική Φαλμπαλά του κινηματογραφικού Οβελίξ και τελευταίο την ερωμένη του Ρίτσαρντ Γκιρ στην τελευταία του ταινία Άλλοθι, η χυμώδης Λετίσια έχει κερδίσει επάξια πλέον τον τίτλο της ηθοποιού. Όπως είχε πει κάποτε ένας σκηνοθέτης, Τους ηθοποιούς πρέπει να τους αγαπάμε γι’ αυτό που μας δίνουν κι όχι γι’ αυτό που είναι. Παρ' όλα αυτά, όλοι έχουμε την περιέργεια να γνωρίσουμε τον άνθρωπο πίσω από τον ηθοποιό. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για μια γυναίκα που επί είκοσι χρόνια μας βομβαρδίζει με την εικόνα της. Ευκαιρία να γνωρίσουμε και την ουσία της.

Έχουμε δει τόσες φωτογραφήσεις σου και είμαστε πραγματικά περίεργοι τι κρύβεται πίσω από την εικόνα...

Η αλήθεια μου βρίσκεται κυρίως στη δουλειά μου. Όχι ότι η καθημερινότητά μου δεν έχει ενδιαφέρον, απλώς είναι κάτι τόσο προσωπικό, που τελικά δεν νομίζω ότι αφορά κανέναν.

Οι γυναίκες είναι σίγουρα περίεργες να μάθουν πώς κατάφερες να γίνεις επιτυχημένη ως μοντέλο, ηθοποιός, σύντροφος και μητέρα, και μάλιστα σε τόσο νεαρή ηλικία.

Αν ήξερα το μυστικό θα ήμουν φαινόμενο! Στην πραγματικότητα ζω τη ζωή μου τρέχοντας πίσω από την ατέλεια. Δεν καταλαβαίνω γιατί οι ηθοποιοί πρέπει απαραίτητα να πείσουν ότι ζουν μια φυσιολογική ζωή; Αυτό είναι ψέμα, για να μην πω ασέβεια. Εγώ θεωρώ ότι μέσα από τη δουλειά μου κάνω τους άλλους να ονειρεύονται.

Κυνηγάς την ατέλεια για να ξορκίσεις την εικόνα της “τέλειας” που έχουν οι άλλοι για σένα;

Είναι πιο βαθύ από αυτό. Όταν ήμουν μικρή είχα την ανάγκη να δραπετεύσω, κι αυτό το επάγγελμα μου έδωσε τη δυνατότητα να ζήσω αλλού, κι ενδεχομένως να συνειδητοποιήσω τη θηλυκότητά μου.

Έχεις πει παλιότερα ότι το modelling σε έσωσε. Από τι;

Μέσα από τη μόδα, βρήκα έναν τρόπο να εκφραστώ, να βγάλω την ευαισθησία μου, κάτι που δεν μπορούσα να κάνω μέσα στην οικογένειά μου. Ένιωσα πως απελευθερώθηκα, αν και ταυτόχρονα εγκλωβίστηκα. Διότι κάθε φωτογράφος έχει μια ιδανική γυναίκα στο μυαλό του που για τον καθένα είναι διαφορετική, και τελικά η αποθέωση της ομορφιάς μπορεί να σε δεσμεύσει. Εγώ, μέσα σε αυτό τον κλοιό, μπόρεσα να βρω μια μορφή ελευθερίας κι αργότερα ένιωσα την ανάγκη να ψάξω ακόμη πιο βαθιά κι έτσι πέρασα στην ηθοποιία. Παρ' όλα αυτά, μπροστά από το φακό ή την κάμερα, όλα αυτά δεν τα σκέφτομαι.

Τι αισθάνεσαι δηλαδή;

Είμαι μέσα στη ζωή. Διότι μη νομίζετε πως το να ποζάρεις είναι κάτι τόσο επιφανειακό. Καταρχήν, πρέπει να ξεχάσεις το φακό, να δοθείς. Κι αυτό απαιτεί ταπεινότητα. Πρέπει να γίνεις το αντικείμενο πόθου των άλλων και να καταλάβεις τι περιμένει ο φωτογράφος από εσένα. Τελικά, εσύ γράφεις το σενάριο, και αυτό απαιτεί μια κάποια αντίληψη, δεν νομίζετε; Όταν φοράς μια τουαλέτα υψηλής ραπτικής δεν μπορείς παρά να σκεφτείς πόσα χέρια έχουν δουλέψει και για πόσες ώρες, να νιώσεις σεβασμό και την υποχρέωση να την τιμήσεις.

Προφανώς νιώθεις περισσότερο ζωντανή, μπροστά στον φακό ή στην κάμερα....

Ναι, είναι τόσο συναρπαστικό να εξερευνάς έναν χαρακτήρα, να περνάς από όλη αυτή τη φάση της ψυχανάλυσης. Το να είσαι ηθοποιός δεν σημαίνει μόνο ότι σου αρέσει να παίζεις, είναι κάτι πιο βαθύ, είναι να είσαι ζωντανός.

Η σκηνοθέτης Helene Fillieres είπε για σένα, “Παρ'όλο που είναι εξαιρετικά όμορφη, δεν εκμεταλλεύεται την εξουσία της γοητείας της”. Τι εννοεί;

Όταν ξέρεις ότι έχεις τη δύναμη να γοητεύσεις, απλώς δεν νιώθεις την ανάγκη να το κάνεις.

Τι σημαίνει θηλυκότητα για σένα;

Να έχεις επίγνωση, να ικανοποιείς τις επιθυμίες σου.

Τις σωματικές, περισσότερο;

Ναι, η θηλυκότητα ξεπερνά την εμφάνιση, είναι ό,τι βαθύτερο νιώθει μια γυναίκα. Είναι η ανάγκη να προστατέψει τη δημιουργικότητά της, ώστε να μην περιοριστεί σε αυτό που περιμένουν οι άλλοι για εκείνη, να παραμείνει ο εαυτός της χωρίς να λογοδοτήσει σε κανένα. Αυτό, όμως, είναι πολυτέλεια κι η πολυτέλεια έχει το τίμημά της. Το οποίο είναι πολύ ακριβό.

Ποιο είναι αυτό;

Άνθρωποι ερωτευμένοι, που όμως δεν είναι διατεθειμένοι να συμπορευτούν μαζί σου. Να εγκαταλείπεις τη ζωή που ξέρεις για μια άλλη ζωή, αυτό το βρίσκω συναρπαστικό!

Υπήρξαν άντρες στην ζωή σου που υποτίμησαν ή προσπάθησαν να “καπελώσουν” την προσωπικότητά σου;

Φυσικά και με έχουν ζηλέψει, φυσικά κι έχουν προσπαθήσει να με καταπιέσουν, να με συντρίψουν. Υπήρξαν, όμως, κι αυτοί που με θαύμασαν, με αγάπησαν. Δεν είμαι πικραμένη ούτε επιθετική απέναντι στους άντρες, διότι θεωρώ ότι έχουμε ανάγκη ο ένας τον άλλο. Αν και δεν καταλαβαινόμαστε πάντα.

Είσαι φεμινίστρια;

Καθόλου, διότι νιώθω καλά “εκεί” που είμαι. Και μόνο που υπάρχει η Ημέρα της Γυναίκας αποδεικνύει ότι είναι μακρύς ακόμη ο δρόμος...

Αν κι είσαι ακόμη πολύ νέα, έχεις κάνει διαφορετικές και τολμηρές κινηματογραφικές επιλογές, επίφοβες για την εικόνα σου, όπως η τελευταία σου ταινία που πραγματεύεται την αληθινή ιστορία της τραγικής σχέσης του τραπεζίτη Edouard Stern και της ερωμένης του. Επιλογές που τελικά αποδείχθηκαν καλές.

Χαίρομαι που το λέτε αυτό, διότι όταν ξεκίνησα Το Μπλε Ποδήλατο είχε θεωρηθεί κακή επιλογή, η Φαλμπαλά στον Αστερίξ επίσης, όπως κι Ο Δρόμος των Αισθήσεων του Πατρίς Λεκόντ αλλά κι οι Άγριες Ψυχές του Ραούλ Ρουίς που ήταν οριακά κακή επιλογή, αλλά επειδή πήγε στις Κάννες, τελικά πέρασε τις εξετάσεις! Οι επιλογές μου είναι απλά το είδος του σινεμά που μου αρέσει, χωρίς καμία υστεροβουλία. Αυτό που λέω είναι “δώστε μου τα όπλα κι εγώ θα ριχτώ στην μάχη, χωρίς, όμως, καλό υλικό δεν μπορώ να κάνω πολλά”.

Δηλαδή;

Να έχω τη δυνατότητα ως ηθοποιός να μπορώ να υποδύομαι με ρεαλισμό, με μια πραγματική διάσταση. Ξεκίνησα με ένα νεροπίστολο στο χέρι κι ευελπιστώ να καταλήξω με μπαζούκα...

Με το να δίνεις στο κοινό μια εικόνα σου που δεν υπάρχει ή μια φωτογραφία που δεν είναι αληθινή, δεν υπάρχει ο κίνδυνος της παραπλάνησης;

Όχι, διότι στην πραγματικότητα ο καθένας προβάλλει σε σένα τη δική του φαντασίωση. Ναι, οι φωτογραφίες εξιδανικεύουν, ωραιοποιούν, όμως, υπάρχει πάντα κάτι δικό μου εκεί, κι αυτό είναι το βλέμμα μου. Κάνω αυτή την δουλειά από τα 15 μου. Αν επέμενα να με απασχολεί η εικόνα που βγάζω προς τα έξω, θα είχα καταντήσει καρικατούρα.

Μοιάζει σαν οι επιλογές σου να είναι περισσότερο ενστικτώδεις.

Πιστεύω ότι σε αυτό τον κόσμο είμαστε όλοι μόνοι μας. Είναι ευχάριστο να συντροφεύεσαι, ναι, αλλά τη στιγμή που πρέπει να πάρεις μια απόφαση, που πρέπει ν' αντιμετωπίσεις τον εαυτό σου, είσαι μόνος σου. Κατά βάθος, ο μόνος άνθρωπος που θέλω πραγματικά να εκπλήξω είναι ο εαυτός μου. Άμα αρχίσεις να εξαρτάσαι από τους άλλους, το έχεις χάσει το παιχνίδι.

Όταν το επιτυγχάνουμε αυτό είμαστε πιο δυνατοί, καλύτερα οπλισμένοι;

Όταν έχεις αποδεχθεί την πιθανότητα της αποτυχίας, έχεις κάθε πιθανότητα να βγεις παντού κερδισμένος. Δεν είναι απαισιόδοξο, ούτε κυνικό αυτό που λέω. Λέω απλά ότι η ζωή είναι μπροστά μας και μας επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Αποδοση-Επιμελεια: Ντιανα Γρηγοροπουλου 

Aπό τη Marie Drucker. Φωτογραφίες: Αmy Troost/ Madame Figaro

Ιανουάριος 2017

Υποδεχόμαστε με στυλ τη νέα χρονιά!

Από το Περιοδικό

Συνεντεύξεις Τρίτη 10.10.2017

MF Mούσα: Ιρίνα Σάικ

Η Ρωσίδα καλλονή ποζάρει στο φακό του Mario Testino για την καμπάνια της Intimissimi. H Madame Figaro ρίχνει μια ματιά στο backstage και μιλά αποκλειστικά μαζί της

>